Ekonomi

Brezilyalı havayolu şirketi Çin yapımı COMAC uçaklarını satın almayı planlıyor

Total Linhas Aereas, bir Brezilyalı kargo ve charter havayolu şirketi, Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) firmasından dört adete kadar C919 uçağı satın almak için görüşmeler yürütüyor. Bu hamle, şirketi Asya dışında Çinli devlet üreticisinden uçak alan ilk firma yapma potansiyeline sahip. Total’in kontrolü elinde bulunduran ortağı Paulo Almada, bu potansiyel siparişle ilgili görüşmeleri ilerletmek için Ekim ayında COMAC’ı ziyaret etme planlarını açıkladı.

Total’in bu hamlesi, şirketin Airbus ve Boeing gibi Batılı uçak üreticilerine alternatifler aradığı bir döneme denk geliyor. Bu üreticiler şu anda yeni uçak taleplerini karşılama yeteneklerini etkileyen tedarik zinciri sorunlarıyla karşı karşıya.

Paulo Almada, Brezilyalı uçak üreticisi Embraer’in 2026’dan itibaren üretim slotları mevcut olsa da, sadece 150’den az koltuklu yolcu uçakları sunduğunu ve bunun Total’in gereksinimlerini karşılamadığını belirtti.

İşçi Partisi’nden Senatör Rogerio Carvalho, Total ile yapılan toplantılara katılmış ve bu anlaşmanın Brezilya için önemli bir adım olabileceğini belirterek, Çin’in Embraer uçaklarına olan talebinde artış gibi karşılıklı faydalar olabileceğini ima etmiştir. Bu umut, Embraer’in 2016’da Harbin’deki ortak girişimin kapanmasının ardından Çin’de yeni iş fırsatları elde etmekte zorlanmasına rağmen devam etmektedir.

Total’in Boeing 737 ve Airbus A320 ile rekabet eden ve 192 yolcuya kadar yer sağlayan C919’a olan ilgisi bazı şüphelerle karşılanmıştır. PA Consulting Aviation Ortağı Carlos Ozores gibi havacılık uzmanları, uçağın kanıtlanmamış güvenilirliği ve Brezilya’da destek ağının olmaması konusunda endişelerini dile getirmiş ve bunun Total için riskli olduğunu belirtmişlerdir.

Buna rağmen, finansman görüşmeleri devam eden görüşmelerin bir parçası olmuştur. Total, China Development Bank’tan uçakların toplam değerinin %80’ini kapsayabilecek ve 10 ila 12 yıla kadar uzayabilecek bir finansman düzenlemesini değerlendirmektedir. Her bir C919’un liste fiyatı yaklaşık 90 milyon dolar olsa da, potansiyel anlaşmanın özel şartları bir gizlilik anlaşması nedeniyle açıklanmamıştır.

Total’in mevcut filosu ATR 42-500 turboprop ve Boeing 737-400 kargo uçaklarından oluşmaktadır. COMAC ile anlaşma gerçekleşirse, Total C919’ları diğer havayolları tarafından Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance (ACMI) bazında kiralanan charter tarzı uçuşlar için kullanmayı planlamaktadır. Pilotlar ve teknisyenler için eğitim, COMAC tarafından Çin’de gerçekleştirilecektir.

C919 için en büyük zorluklardan biri, şu anda ABD ve Avrupa otoritelerinden referans sertifikalarına sahip olmaması nedeniyle Çin dışında sertifika almaktır. European Union Aviation Safety Agency (EASA) uçağı değerlendirmektedir ve Total, Brezilya’da sertifikasyon almayı planladığını belirtmiştir, ancak ülkenin sivil havacılık kurumu ANAC henüz resmi bir başvuru yapılmadığını bildirmiştir.

Şu anda, Mayıs 2023’ten bu yana sadece dokuz C919 ticari operasyonda bulunmakta ve tümü Çinli taşıyıcılar tarafından kullanılmaktadır. Çin dışında, Endonezyalı düşük maliyetli havayolu TransNusa daha küçük ARJ21 bölgesel jetini kullanmakta ve Bruney Sultanlığı merkezli bir startup olan GallopAir, hem ARJ21 hem de C919 modelleri için sipariş vermiştir.

Total’in potansiyel satın alımı, özellikle Çin Devlet Başkanı Xi Jinping’in Kasım ayındaki resmi ziyareti öncesinde Brezilya ve Çin arasında havacılık sektöründe daha yakın bağlara işaret edebilir.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.


Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

karabaglarhaber.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu